Apa Maksud Salawat Yang Sebenar

oleh Iskandar Zulkarnain

Salawat bukan perbuatan memuja-muja nabi.

Anda mendengar mereka membaca SOLIALAMUHAMMAD berkali-kali dalam satu hari, semasa panggilan untuk solat, ketika solat, semasa bacaan khutbah hari Jumat dan di setiap kesempatan ketika nama nabi disebut. Bahkan ada orang-orang yang tasbih dan membaca salawat ribu kali dgn harapan mendapat berkat dari yg maha kuasa.

Adakah itu apa yang diharapkan daripada salawat?

Dlm QURAN surah al-ahzab disebutkan bahwa Allah dan para malaikat-Nya salawat kpd rasul dan perintah bahawa org yang beriman melakukan hal yang sama. Adakah kira2 membaca salawat spanjang masa? ALLAH tidak membaca salawat sepanjang masa?

Hal ini juga telah diterjemahkan berarti memuji2 NABI. Saya kategorikan itu kepada pemujaan. Saya berasa tidak selesa melakukan salawat jika itu adalah kesnya.

BUT THAT IS NOT THE CASE!!

Salawat tidak memuji, ia tidak membaca jumlah atau beribu-ribu kali dlm sehari atau selepas Azan atau setelah mendengar penyebutan nama nabi. Sayangnya, itulah cara ia difahami oleh banyak kaum Muslimin sunni yg hanyut dlm ketaksuban mereka dan lebih pemujaan nabi. That make their practice very simplistic at best and at worst it is bidaah as you suggested, quite similar to the ooooooom citation of the Buddhists in remembering Buddha.

Salawat adalah sebuah konsep. Ini adalah konsep yang melakukan komitmen anda ke atas nabi, kepada mesej yg dia bawa dlm pencarian cahaya atas kegelapan. Ia adalah di luar dari pemujaan atau pertunjukan. Salawaat bukanlah membaca sesuatu untuk sejumlah tertentu tetapi praktikal dlm melakukan sesuatu dgn kepercayaan kpd nabi dan mendukung misi Rasul Allah dgn apa-apa cara yang diajarkan di dalam AQ.

Ketika kita mengatakan Salawat dalam solat, kita memperbaharui komitmen kepada perjuangan, bukan mengagungkan nabi. Dalam kes saya, saya lakukan Salawat kepada Nabi Ibrahim kepada Rasul dan kepada Muhammad, menjadi pengikutnya dan para nabi yang lain kerana mereka memang pembawa risalah dari Allah.

Allah dan malaikat melakukan Salawat. Apakah Allah membaca seperti Islam sunni lakukan?

Tidak! Allah melalui malaikat-malaikatnya menyatakan komitmen dlm memudahkan rasul, mendukung misinya, memakbulkan doa, memberi berkah dan rahmatNya. Semua ini adalah praktikal Salawat.

Kembalilah kpd jalan Allah yg lurus dan tinggalkan perkara yg sia-sia!

Advertisements

About Farouk A. Peru

I am a human being in the world, blogging my existence. My thought systems may be found in my website: www.farouk.name
This entry was posted in Al-Quran and tagged . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s