Al-Quran dan Penggunaan Akal

oleh Siluman Angkasa

JANGAN ANTI-AKAL, KELAK MENYESAL BESAR NANTI

36:59 Dan (sebaliknya dikatakan kepada orang-orang yang kafir): “Berpisahlah kamu pada hari ini, hai orang-orang yang berdosa, (dari bercampur gaul dengan orang-orang yang beriman).

36:60 “Bukankah Aku telah perintahkan kamu WAHAI ANAK-ANAK ADAM, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya ia musuh yang nyata terhadap kamu!

36:61 “Dan (Aku perintahkan): hendaklah kamu menyembahKu; inilah jalan yang lurus.

36:62 “Dan sesungguhnya Syaitan itu telah menyesatkan GOLONGAN YANG RAMAI di antara kamu; (setelah kamu mengetahui akibat mereka) maka tidakkah sepatutnya kamu MENGGUNAKAN AKAL?

36:63 “Yang kamu saksikan sekarang ialah neraka Jahannam, yang kamu selalu diancam memasukinya (kalau kamu tidak taatkan perintah Allah).

36:64 “Rasalah kamu bakarannya pada hari ini, disebabkan perbuatan kufur yang kamu telah lakukan!”

36:64 Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.

BANDINGAN:

8:22 Sesungguhnya SEJAHAT-JAHAT MAKHLUK yang melata, PADA SISI ALLAH, ialah orang-orang yang PEKAK, BISU, yang TIDAK MAHU MENGGUNAKAN AKAL.

JANJI DITIMPAKAN AZAB:

10:100 ‘Dan tiadalah sebarang kuasa bagi seseorang untuk beriman melainkan dengan izin Allah; dan Allah MENIMPAKAN AZAB atas orang-orang yang TIDAK MAHU MENGGUNAKAN AKAL.’

——

Di dunia Allah dah bagitahu, di akhirat jangan kata, “Allah tak pernah bagitahu pun !! Kalaulah Allah beritahu, tentulah imam-imam kami, para ustaz dan ustazah akan bagitahu kami !”.

Maka,

27:84 Sehingga apabila mereka datang (ke tempat pengadilan), Allah Taala berfirman: “Adakah kamu mendustakan ayat-ayat keteranganKu DENGAN TIDAK LEBIH DAHULU KAMU MENGETAHUINYA SECARA MELIPUTI ? Atau apakah yang kamu telah lakukan?”

67:10 ‘Dan mereka berkata: “Kalaulah kami dahulu mendengar dan MENGGUNAKAN AKAL, tentulah kami tidak termasuk dalam kalangan ahli neraka”.

Advertisements

About Farouk A. Peru

I am a human being in the world, blogging my existence. My thought systems may be found in my website: www.farouk.name
This entry was posted in Al-Quran and tagged . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s