Kenapa Melompat Bila Quran Dibakar

Perhimpunan Agung UMNO memang tak sah kalau takde bising-bising pasal orang dari tradisi agama lain menghina Islam. Itu memang dah formula mereka untuk menaikkan emosi orang Islam. Kali ini, Dr Mashitah Ibrahim pula berbohong tentang peristiwa membakar Al-Quran di Kedah. Memang tak malu betul geng ni. Kata nak membela Islam tapi sebenarnya, merekalah yang mengotori martabat Islam dengan kerenah mereka.

Bercakap mengenai peristiwa membakar AQ ini, saya tertanya-tanya – kenapa orang Islam marah sangat apabila mushaf AQ dibakar? Sampai ada tunjuk perasaan dan bakar itu ini. Yang mati pun orang Islam juga kena pijak sampai maut.

Mushaf AQ pada zahirnya hanyalah kertas dan dakwat. Kalau sesiapa nak bakar pun, bakarlah. Kalau dia nak bakar, dia sendiri kena beli naskhah mushaf itu. Duit dia la juga kena hangus (memang hangus pasal dia sendiri bakar pun!). Tapi persoalannya, adakah mereka mampu melenyapkan mesej Allah?

Sudah tentu tidak! Al-Quran sebenarnya terpelihara melalui mekanisme ‘dzikr’. Allah lah yang menurunkan adz-dzikr  dan Dialah memeliharanya (15/9). Apakah ‘dzikr’ ini? Bacalah konteks dari permulaan surah (15/1). Tak lain tak bukan ianya Quranun mubeen (quran yang jelas terserlah) yang dalam bentuk al-kitab (tersusun rapi dan tertulis). Inilah dzikr yang di ulangi di 36/69.

Jadi bakarlah beribu-ribu mushaf pun. Mereka tak akan dapat menghapuskan realiti AQ yang sentiasa wujud.

Advertisements

About Farouk A. Peru

I am a human being in the world, blogging my existence. My thought systems may be found in my website: www.farouk.name
This entry was posted in Al-Quran, Malaysia and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Kenapa Melompat Bila Quran Dibakar

  1. rahim berkata:

    simpan AQ pun dengan cantik pun tapi x tahu tujuan utama nya pun , buang karan jer.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s