Menyangkal Dakwaan Ulamak ASWJ Yang Ayat-ayat Allah TERMANSUH Bhg 2

Sekarang kita akan menganalisa contoh-contoh yang diberi oleh Pejuang Sunyi (PS). Contoh-contoh ini akan menelanjangkan betapa sambil lewanya Ulamak membaca Al-Quran. Mereka banyak memanipulasi ayat-ayat Allah untuk menyokong teori naskh (pemansuhan ini). Sila baca Bhg 1 siri ini.

Ini contoh pertama PS:

“Dan orang-orang yang akan meninggal dunia di antara kamu dan meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isterinya, (yaitu) diberi nafkah hingga setahun lamanya dan tidak disuruh pindah (dari rumahnya). Akan tetapi jika mereka pindah (sendiri), maka tidak ada dosa bagimu (wali atau waris dari yang meninggal) membiarkan mereka berbuat yang ma’ruf terhadap diri mereka. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (Qs. Al-Baqarah: 240)

“Orang-orang yang meninggal dunia di antaramu dengan meninggalkan isteri-isteri (hendaklah para isteri itu) menangguhkan dirinya (ber’iddah) empat bulan sepuluh hari. Kemudian apabila telah habis ‘iddahnya, maka tiada dosa bagimu (para wali) membiarkan mereka berbuat terhadap diri mereka menurut yang patut. Allah mengetahui apa yang kamu perbuat.” (Qs. Al-Baqarah: 234)

apa keterangan parut mengenai 2 ayat ni… leh suke hati ke??

Jawapan: Contoh ini mungkin yang paling dangkal yang pernah saya tengok. AQ 2/240 adalah ditujukan kepada orang yang meninggal. Mereka dipertanggungjawabkan untuk mewasiatkan beberapa perkara untuk pasangan mereka.

2/234 pula adalah ditujukan kepada pasangan yang dibalukan (widowed). Itulah sebabnya kalimah yang digunakan ialah ‘yatarabasNA’ dan ‘anfusiHINNA’ (menangguhkan diri-diri mereka). Kedua-dua perkataan ini adalah dalam bentuk ‘feminine plural’ (iaitu untuk wanita secara jamak).

Kedua-dua ayat ini ditujukan kepada parti-parti berlainan. Tiada percanggahan di sini langsung.

Advertisements

About Farouk A. Peru

I am a human being in the world, blogging my existence. My thought systems may be found in my website: www.farouk.name
This entry was posted in Al-Quran and tagged . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s